Üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap bankaya ibrazının geçersiz olduğu- Çekin, üzerinde yazılı olan düzenlenme tarihinden önce muhatap bankaya ibraz edildiği görüldüğünden, mahkemece 5941 s. Çek Kanunu geçici mad. 3/5 gereğince, anılan çek yönünden takibin iptaline karar verilmesi gerektiği-

Çekin, düzenlendiği yerde ödenecekse on gün; düzenlendiği yerden başka bir yerde ödenecekse bir ay içinde muhataba ibraz edilmesi gerektiği- Zamanında ibraz edilmiş olan çekin ödenmemiş olduğu ve ödememe hâlinin, muhatap banka tarafından ibraz günü de gösterilmek suretiyle, çekin üzerine yazılmış olan tarihli bir beyanla sabit bulunduğu takdirde hamilin; cirantalar, düzenleyen ve diğer çek borçlularına karşı başvurma haklarını kullanabileceği- 31.12.2017 tarihine kadar, üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap bankaya ibrazının geçersiz olduğu- Çekin, üzerinde yazılı olan düzenlenme tarihinden önce muhatap bankaya ibraz edildiği görüldüğünden, mahkemece 5941 s. Çek Kanunu geçici mad. 3/5 gereğince, anılan çek yönünden takibin iptaline karar verilmesi gerektiği-

Mahkeme kararının müddeti içinde temyizen tetkiki borçlu tarafından istenmesi üzerine bu işle ilgili dosya mahallinden daireye gönderilmiş olup, dava dosyası için Tetkik Hakimi M. Ö. tarafından düzenlenen rapor dinlendikten ve dosya içerisindeki tüm belgeler okunup incelendikten sonra işin gereği görüşülüp düşünüldü :

Sair temyiz itirazları yerinde değil ise de;

Alacaklı tarafından iki adet çeke dayalı olarak kambiyo senetlerine mahsus haciz yoluyla başlatılan icra takibinde, borçlunun icra mahkemesine yaptığı başvuruda, İstanbul 11.Tüketici Mahkemesi’nin 2015/25 Esas sayılı dosyasında takibe konu çekler hakkında -3.kişilere devir, temlik, ciro edilmemesi, ödemelerin durdurulması ve icra takibi başlatılmaması- yönünde ihtiyati tedbir kararı verildiğini, akabinde çeklerin iptal edildiğini ileri sürerek takibin iptalini istediği, mahkemece talebin reddine karar verildiği görülmektedir.

2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun 170/a-2. maddesi gereğince; icra mahkemesi, yasal sürede yapılan itiraz veya şikayet nedeniyle icra mahkemesine intikal eden işlerde, öncelikle, takip dayanağı senedin kambiyo vasfında olup olmadığını ve alacaklının kambiyo senetlerine özgü yol ile takip hakkının bulunup bulunmadığını re’sen inceleyerek, takibin iptaline karar verebilir.

6102 sayılı TTK’nun 796/1. maddesi gereğince; bir çek, düzenlendiği yerde ödenecekse on gün, düzenlendiği yerden başka bir yerde ödenecekse bir ay içinde muhataba ibraz edilmelidir. Yine aynı Kanunun 808/1-b maddesi gereğince; zamanında ibraz edilmiş olan çekin ödenmemiş olduğu ve ödememe hâli, muhatap banka tarafından ibraz günü de gösterilmek suretiyle, çekin üzerine yazılmış olan tarihli bir beyanla sabit bulunduğu takdirde hamil; cirantalar, düzenleyen ve diğer çek borçlularına karşı başvurma haklarını kullanabilir.

Öte yandan, 5941 sayılı Çek Kanunu’nun geçici 3. maddesinin 5. bendinde; “31.12.2017 tarihine kadar, üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap bankaya ibrazı geçersizdir” hükmü yer almaktadır.

Somut olaya bakıldığında; takibe dayanak yapılan 10/10/2015 düzenlenme tarihli ve 10.000,00-TL bedelli çekin, üzerinde yazılı olan düzenlenme tarihinden önce 09/10/2015 tarihinde muhatap bankaya ibraz edildiği görülmektedir.

O halde, mahkemece 5941 sayılı Çek Kanunu’nun geçici 3. maddesinin 5. bendi gereğince anılan çek yönünden takibin iptaline karar verilmesi gerekirken, istemin tümden reddi yönünde hüküm tesisi isabetsizdir.

SONUÇ : Borçlunun temyiz itirazlarının kısmen kabulü ile mahkeme kararının yukarıda yazılı nedenlerle İİK’nun 366. ve HUMK’nun 428. maddeleri uyarınca (BOZULMASINA), peşin alınan harcın istek halinde iadesine, ilamın tebliğinden itibaren 10 gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 25/01/2017 gününde oybirliğiyle karar verildi.

12. HD. 25.01.2017 T. E: 2016/9215, K: 1013